Hoe muziek het succes van een winkel bevordert

Stel je voor dat je in een kledingwinkel bent waar je altijd iets moois scoort. Of dat je boodschappen doet in je favoriete supermarkt. Hoe ziet de omgeving eruit? En, misschien nog belangrijker, hoe klinkt de omgeving? Er is waarschijnlijk niet de dodelijkste stilte in je verbeelding, maar een fijne sfeer met leuke achtergrondmuziek waar je op knikt terwijl je die ene jurk of mooie sportbroek aan het passen bent. Achtergrondmuziek in de detailhandel is belangrijker voor het succes van een bedrijf dan je zou denken. In deze blog vertel ik je er meer over!

Meer levendigheid

Een winkel die muziek draait doet het in de ogen van het winkelend publiek veel beter dan wanneer een winkel helemaal stil is. Bedrijven als de apotheek en de bank zijn bijvoorbeeld vaak geluidloos. Dit zorgt voor een kille sfeer waar je zo snel mogelijk weg wilt! Zelfs op deze plaatsen kan muziek wat leven in de brouwerij brengen en klanten langer verbonden houden met het merk.

Eén uit duizenden

Wat je misschien niet bewust ervaart, maar wel degelijk zo is, is dat winkels zich door verschillende dingen van elkaar proberen te onderscheiden. Ze hebben natuurlijk een andere stijl, merknaam en logo, maar ook een andere sfeer. Deze sfeer wordt mede gecreëerd door de muziek die gespeeld wordt. Is het je bijvoorbeeld opgevallen dat een winkel die ruigere muziek draait ook wat stoerdere kleding lijkt te verkopen?

Iedereen is welkom

Omdat muziek zo verweven is in het dagelijks leven van mensen, voelen klanten zich meer welkom in winkels die muziek draaien. Dit geeft direct een ontspannen sfeer die niet zwaar en beladen aanvoelt. Hierdoor kunnen klanten veel sneller je winkel binnenlopen en ook nog eens langer blijven!

Zet de sfeer aan met een muziekcomputer

Ten slotte zorgt muziek voor een prettige winkelervaring die de merkprincipes van een winkel kan uitdragen of versterken. Zo kan een luxe parfumwinkel muziek draaien die klanten in Parijse sferen brengt en kan een sportwinkel stoere hiphop-muziek draaien om de sportiviteit nog meer te benadrukken. Een muziekcomputer in de retail heeft dus veel voordelen ten opzichte van de klantervaring en is de investering zeker waard!

Heb je een voorbeeld van een top- of een flopsituatie met winkelmuziek? Laat het me weten! Stuur hier een bericht in.